torsdag 5 september 2013

1 av 3....

Jag har börjat läsa Pride and Prejudice nu, är 104 sidor inne i boken.
Måste säga att jag spontant älskar Jane Austen! Varför har jag väntat så länge med att läsa hennes böcker?

Dessvärre är det en utmaning att läsa på engelska. Boken skrevs i slutet på 1700-talet/början på 1800-talet så det är mycket gammalengelska och speciella uttryck. Jag funderar på att läsa om den på svenska så småningom. Jag vill gärna läsa den på engelska för det känns mer "äkta". När dialogen översätts till svenska blir det en helt annan sak, snobb-svenska är inte lika roligt att läsa som snobb-engelska. :-P

Men karaktärerna är intressanta och ja, det är verkligen en trevlig bok. Längtar efter att få läsa Emma! Såg en TV-serie på SVT  för ett tag sen baserat på Emma, den var jättebra! Älskar huvudkaraktären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar